‘RUC iværksætter terrorsikring: Vi tager sikkerheden alvorligt  ’ 
Artikel l 15.03.2018

RUC iværksætter terrorsikring: Vi tager sikkerheden alvorligt  

C
Campus
Artikel l 15.03.2018
4 min
Foto: Niels Overgaard Christensen
I en tid med et øget trusselsbillede tager RUC sine forholdsregler ved at lukke af for kørsel gennem Kvadratroden.

Skrevet af

Tobias Amnitzbøll Bruun Lauritzen

Skribent

Rasmus Krause Bidstrup

Skribent

Overalt i verden sikres gågader mod terror. Det sker i lyset af tragiske angreb med tunge køretøjer i London, Nice og Stockholm. Nu er det RUCs tur til at skærpe sikkerheden. Derfor bliver Kvadratroden ved biblioteket spærret.

Frank Maar, teknisk leder på RUC, fortæller, at terrorsikringen er vigtig, fordi flere tusind tæt pakkede studerende og ansatte hver dag går gennem Kvadratroden.

»Allerede sidste sommer ved studiestart, da jeg så, hvor mange tusind mennesker, der kom væltende ind nede fra Trekroner station, gik det op for mig, at vi har en gågade på campus, hvor der er voldsom menneskelig trafik, og som derfor kan være et oplagt emne for individer, der har ondt i sinde. Jeg har set utallige terrorangreb på TV, derfor tænkte jeg, at vi bør være klar til en lignende situation,« forklarer Frank Maar.

Sådan fungerer terrorsikringen

Stolperne er støbt og lagt i jorden. RUCs terrorsikring er snart klar til at blokere for al ureglementeret indkørsel ved Kvadratroden. Indgangen vil være blokeret af kampesten og tre funktionelle metalcylindere, der kan bevæges op og ned af jorden. Derfor vil det fremover kræve en adgangskode at køre igennem kvadratroden.

»Terrorsikringen består af bænke, sten og plantekasser. Indeni dem er der metalstolper, som kan modstå tunge køretøjer. Ud over det opsættes tre metalcylindere, der kan hæves og sænkes i jorden, så biler kan køre igennem kvadratroden, hvis de har adgangstilladelse,« siger Frank Maar.

Frank Maar understreger, at terrorsikringen bliver camoufleret med bænke og plantekasser, fordi Teknisk Afdeling ikke vil skabe panik.

Samtidig skal bænkene og plantekasserne sørge for, at terrorsikringen indgår i et integreret og funktionelt miljø, der ligner resten af campus.

»Terrorsikringen skal helst på de sikrede områder til at ligne et almindeligt sted på campus. Derfor kommer terrorsikringen ikke til at være decideret synlig. Vi sørger for, at opsætningen bliver neutral. Det eneste, man kan se, er de tre pullerter, som kører op og ned, og som er metalrør med lys i, så bilister i mørket se, at der er blokeret,« fortæller Frank Maar.

Når RUCs terrorsikring er færdig, kan den stå imod en otte tons lastbil med 80 km/t. En opsætning, der vil koste op imod 150.000 kroner.

»Der er ingen lastbiler, der kan få tilstrækkelig fart på til at komme forbi terrorsikringen, så fremover vil gågaden på RUC være komplet sikret,« siger Frank Maar.

Hvem kan køre ind på RUC?

– Politi

– Brandvæsen

– Handicappede med gangbesvær

– Håndværkere i forbindelse med byggeprojekter

Foto: Niels Overgaard Christensen

To fluer med ét smæk

Når der lukkes af for indkørsel til RUC, er det ikke kun for at sikre sig mod terror, det er også en del af at gøre RUC 99,9 procent bilfri på campus.

»Der er to dele i det her projekt. Den ene er terrorsikringen, vi vil gerne være på forkant med, hvad der sker i omverdenen, og så vil vi også godt have en bilfri campus,« udtaler Frank Maar.

Som det ser ud i dag, er campus et slaraffenland for uvedkommende kørsel. Det er et problem, da man ikke må køre og parkere på campus uden tilladelse.

»Der ræser alle mulige mærkelige leverandører og biler rundt på campus med mere eller mindre høj hastighed. Ærindet kan være alt fra at levere mælk til at læsse dovne studerende af. De kan lige så godt holde udenfor og køre ind med en sækkevogn eller gå de 50 meter ekstra. Der er rigtig meget unødvendig kørsel, og det vil man lægge mærke til, hvis man bevæger sig rundt på campus til daglig,« forklarer Frank Maar.

Foto: Niels Overgaard Christensen

Målstregen krydses til sommer

Det vil tage godt og vel et halvt år at få terrorsikringen på plads.

»Vores ambition er at være færdig med terrorsikringen til sommer. Det er et stort projekt, hvor vi gerne vil sikre RUC og gøre campus til et bedre sted at opholde sig. Det hænger også sammen med vores tiltag med parkeringstilladelse,« siger Frank Maar.