En reform bør bygges på en nuanceret og kontekstuel forståelse af problemerne i den eksisterende struktur og profiler. Vi oplever, at der både er en uklar identifikation af de problemer, som reformen skal løse, og af, hvad der er årsager til de forskellige problemer, samt at det er ganske uklart om – eller hvordan – den nu foreslåede uddannelseskonstruktion reelt skal/kan løse disse problemer.
Hvad er problemet?
Reformprocessen lider ikke bare under tidspres, men også af en begrænset identifikation af RUCs aktuelle kandidatuddannelsers problemer. Mere tid kan bidrage med klarhed over:
Der har været meget fokus på overgangsfrekvenser og frafald af studerende mellem Bach og kandidatuddannelserne. Men det er værd at bemærke, at disse overgangsfrekvenser er markant forskellige på de forskellige bacheloruddannelser. Det peger på, at man også står med vidt forskellige udfordringer. Overgangsfrekvenserne er mest markant ringe på SamBach, som aktuelt har en overgangsfrekens på 48 pct. – mere end hver anden vælger anden uddannelse – trods det, at der netop på SAMområdet er flest fagintegrerede uddannelser – der nu ses som redningen på RUCs kandidatuddannelser! Mest sandsynlig vil HUM-området, som har flest kombiuddannelser blive mest ramt af reformen, men overgangsfrekvensen fra HumBach er RUCs største – på ca. 66 pct. Hvorfor opleves særligt SamBachs kandidatuddannelser så uattraktive for de studerende? Hvilke erfaringer har de SamBach-studerende, som gør, at de tænker, at et studieskift er nødvendigt? Hvilke uddannelser går de SamBach-studerende ud til? Hvad er deres erfaringer der – og hvordan ser de tilbage på RUC-erfaringerne?
Man kan indvende, at der på alle områder er problemer, men alene tallene peger på, at erfaringerne med disse problemer ser ret forskellige ud på de forskellige Bach-uddannelser, ligesom de alternative uddannelsesveje også vil være ret forskellige. Dette må belyses grundigt.
Også på HUM-området har vi set klare problemer efter den sidste bachelorreform i forhold til manglende kontinuitet og tilhørsforhold for de studerende, kombineret med udpinte studiemiljøer – foruden de forandrede studievilkår set i lyset af fremdriftsreform og for eksempel RUCs omorganisering af det administrative personale og af studienævnene – som på mere uigennemskuelig vis – har fjernet støtte og forudsætninger for studiemiljø på uddannelserne.
Vi mener, kompleksiteten i disse rekrutterings- og frafaldsproblemer er underbelyst, samt at grundlaget for at gennemføre reformen hurtigt er for svagt. Der mangler systematiske undersøgelser af, hvorfor forskellige grupper af studerende på de forskellige uddannelser ’falder fra’ mellem Bachelor og kandidat-trinene.
Hvor går de hen? Til traditionelle kandidatuddannelser på KU eller nye utraditionelle uddannelser på AUC-Sydhavnen, IT-universitetet, DPU mv?
Det må belyses hvordan de forskellige Bach-uddannelser og kandidatoverbygninger har meget forskellige interne problemer (som leder til ringe fastholdelse), vidt forskellige konkurrencesituationer med andre kandidatuddannelser, meget forskellige arbejdsmarkeder osv.
Der er behov for en større og mere systematisk inddragelse af både de studerendes (nuværende og tidligere – frafaldne og blivende) og undervisernes viden i reformprocessen – ikke bare af demokratiske grunde, men også fordi de kan bidrage til at kaste lys over uddannelsesnære erfaringer, motivation og forventninger.
Dette kræver et længere tidsforløb – og et langt grundigere forarbejde.
Det er eksplicit udpeget, at reformen skal løse en række udfordringer og mere eller mere forestillede behov (bæredygtighedskriterierne):
Ud over at skulle leve op til nogle ideelle kriterier synes reformen også at skulle løse en række andre problemer i forhold til:
Projektarbejdet bør i stedet styrkes kvalitativt. I dag prioriteres kurserne – mens projektvejledning i alt for høj grad overlades til eksterne lektorer. Det skaber manglende faglig kontinuitet i studiet. Timesatserne til projektvejledning er gennem mange år blevet skåret ned, og de fleste fast-VIP’ere har især fokus på et kursus, der er mere håndterbart – idet de af erfaring ved, at de reelt vil bruge af deres forskningstid til at vejlede. Denne mulighed har de eksterne lektorer selvsagt ikke, og selvom mange eksterne lektorer i årevis har leveret et godt stykke arbejde synes presset fra de dårlige normeringer at føre til en udsultning af kvaliteten i vejledningen.
Hvilke udfordringer skal løses fremadrettet? – også her behøves mere viden…
Desuden er der peget på en række risici ved en forceret reform, som bør undersøges inden afgørende beslutninger i reformprocessen tages. Nogle centrale risici ved reformen, som bør belyses, er: