‘Danske Forlag om piratkopiering: »Det skal være socialt uacceptabelt«’ 
Artikel l 03.05.2018

Danske Forlag om piratkopiering: »Det skal være socialt uacceptabelt«

S
Studieliv
Artikel l 03.05.2018
4 min
Foto: Politologisk Bogformidling
Det kræver en ændring af de studerendes holdning, hvis ulovlig kopiering af studiebøger skal stoppes. Oplysning om lovgivningen er derfor ikke nok, mener Danske Forlag. Boghandel med fokus på socialt fællesskab får studerende til at købe bøger.

Skrevet af

Cathrine Marie Nørgaard

Journalist

Anja Hauge

Journalist

Når du som studerende åbner en ulovligt kopieret pdf-fil af din studiebog på computeren, er det højst sandsynligt uden bekymring for din sidemands reaktion. Faktum er, at der er stor sandsynlighed for, at han selv har en kopieret studiebog på sin computer. Som RUC Paper tidligere har fortalt, har 61 procent af landets studerende på et tidspunkt modtaget en kopieret studiebog, og de ulovlige kopier er ikke noget, der løfter øjenbryn hos de studerende.

Hvis man skal stoppe piratkopieringen, skal der derfor ske en normændring hos de studerende, forklarer direktør for Danske Forlag, Christine Bødtcher-Hansen.

»Generel oplysning om reglerne har næppe en stor effekt. Det handler om at få flyttet de studerendes holdning til, hvorvidt det her er acceptabelt eller ej. Det handler om, at man ikke skal synes, det er i orden at dele studiebøgerne ulovligt, og hvis man finder på at gøre det, er det ikke noget, man taler højt om. Det skal gerne være socialt uacceptabelt,« siger Christine Bødtcher-Hansen.

Hun henviser til RUC Papers undersøgelse, hvor 84 procent af de studerende, der har modtaget en studiebog, er klar over, at det er ulovligt at modtage en kopieret, digital studiebog. Derfor er det ikke nok at oplyse om, hvad der er rigtigt og forkert, siger hun.

Det sociale fællesskab

Sana Mahin Doost, forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd, tror på, at det kan lykkes at imødekomme piratkopiering af studiebøger, hvis der kan skabes en form for fællesskab omkring køb af bøger.

»Jeg tror, det er rigtig fint at engagere de studerende i det, så de ved, hvorfor det er vigtigt, at man betaler for materialerne. Jeg ved i hvert fald fra min egen uddannelse, at det her med, at der bliver et socialt fællesskab omkring det, det gør en forskel,« siger Sana Mahin Doost, der læser statskundskab på Aarhus Universitet.

På netop Aarhus Universitet er der en non-profit boghandel for de studerende på blandt andet statskundskab, offentlig politik og samfundsfag. Foreningen med navnet Politologisk Bogformidling består af frivillige studerende, der skiftes til at passe boghandlen i hverdagene mellem 12-13. I dette tidsrum samles studerende for at købe bøger, spille spil eller snakke.

Bestyrelsesformand i Politologisk Bogformidling, Morten Hove, der studerer politik og økonomi, tror på, at det sociale fællesskab, som boghandlen lægger op til, betyder, at de studerende køber bøger hos dem.

»Generel oplysning om reglerne har næppe en stor effekt. Det handler om at få flyttet de studerendes holdning til, hvorvidt det her er acceptabelt eller ej. Det handler om, at man ikke skal synes, det er i orden at dele studiebøgerne ulovligt, og hvis man finder på at gøre det, er det ikke noget, man taler højt om. Det skal gerne være socialt uacceptabelt« – Christine Bødtcher-Hansen, direktør for Danske Forlag

»Vi slår os meget op på, at det ikke kan fås meget billigere for de studerende. Alle fra statskundskab ved godt, hvem vi er, og det gør også, at folk køber gennem os i stedet for at gå ud at købe et andet sted eller kopiere andres købte ting. Det er i hvert fald det indtryk, vi har: At stort set alle – medmindre de kan finde brugte bøger et sted – køber hos os, siger Morten Hove.

Politologisk Bogformidling bliver derved til mere end en boghandel. Ofte kommer de studerende blot for at købe en enkelt sprittusch eller få et spil Ludo, og så er der gratis kaffe sponsoreret af DJØF.

Oskar Norup Langvad studerer offentlig politik og økonomi på Aarhus Universitet, og han er en af de mange studerende, der tit smutter forbi boghandlen.

»Der er blevet skabt lidt en kultur omkring den her forening: Når man nærmer sig semesterstart er det egentlig bare her, der bliver købt bøger ind,« siger Oskar Norup Langvad.

Han tror på, at det betyder meget, at det er kendte ansigter, der møder en i boghandlen.

»Det, at man kommer ned til en boghandler, hvor mange af dem, der ekspederer, er studerende og er i øjenhøjde med én, det gør da helt klart, at det er en bedre oplevelse at gå herned og købe bøger end det er at gå ned i en boghandel, hvor man ikke rigtig ved, hvem der står bag disken, siger Oskar Norup Langvad.

Sammenhold og moralske påmindelser

Ekspert i adfærdspsykologi Tony Evald Clausen siger netop også, at der skal mere i spil end blot oplysningskampagner, hvis mængden af ulovligt kopierede studiebøger skal nedbringes.

»Du kan godt informere, men information flytter ikke adfærd. Følelser flytter adfærd! Så du skal både have en viden og en vilje, altså en viden og en følelse, før adfærd bliver flyttet,« siger Tony Evald Clausen.

Ifølge Tony Evald Clausen kan piratkopieringen kun få en ende, hvis de studerende føler, at det giver prestige at købe originalbøgerne. Sammenholdet i en forening som Politologisk Bogformidling kan på den måde styrke følelsen af, at det eneste rigtige er at købe sine studiebøger.

Danske Forlag, RettighedsAlliancen og flere andre aktører søsatte sidste år kampagnen “Os der elsker viden” landet over. Den har til formål at informere om, hvad der er lovligt og ulovligt, når det kommer til at kopiere lærebøger. Men Maria Fredenslund, direktør for RettighedsAlliancen, er i lighed med Tony Evald Clausen klar over, at information alene ikke kommer piratkopiering til livs.

»Man kan ikke udelukkende oplyse sig ud af det her, ligesom man ikke kan håndhæve sig ud af det. Det handler rigtig meget om vores forståelse af ting, om vores normer og desuden om motivation: At man som studerende synes, at noget er alvorligt ulovligt. Det gør man både ved at vise, at det har en konsekvens at overtræde lovgivningen, men i den grad også at fortælle om, hvorfor man skal bruge de lovlige steder, og hvorfor man ikke skal piratkopiere,« siger Maria Fredenslund.

Kampagnen har blandt andet til formål at oplyse om de konsekvenser, piratkopieringen har for dem, der producerer studiebøgerne og for fremtidige studerende. Og selvom det sociale er vigtigt, når man vil bekæmpe piratkopiering, er information stadig centralt, siger lektor i adfærdsøkonomi og beslutningstagning på Aarhus Universitet, Panagiotis Mitkidis. Oplysning skal få de studerende til at huske på, hvad der er ulovligt, og hvad der ikke er.

»Hvis du spørger folk om, hvor slemt det er at downloade ulovlige bøger fra internettet, så vil de fleste svare, at det ikke er ret slemt. Det er næsten okay. Jeg tvivler på, at de vil sige, at de føler, de gør noget ulovligt. Derfor har folk behov for moralske påmindelser,« siger Panagiotis Mitkidis.

Kampagnen “Os der elsker viden” kører over de næste tre år og skal give især de studerende en bedre fornemmelse af, hvad der er lovligt og ulovligt, når de kopierer studiebøger. Derudover skal kampagnen også sætte fokus på de konsekvenser, som den ulovlige kopiering medfører.