‘Moodle 404 Page not found’ 
Artikel l 13.09.2018

Moodle 404 Page not found

A
Aktuelt
Artikel l 13.09.2018
5 min
Ansatte og studerende på RUC har siden studiestart været plaget af store problemer med Moodle. Det centrale planlægningsværktøj har efter en tilføjelse, kodet af et eksternt konsulentfirma, ikke kunnet bære de mange studerende og undervisere, der har logget ind samtidigt.

Skrevet af

Frederikke Engberg Larsen

Skribent

Det rammer universitetet hårdt, når et centralt IT-værktøj bryder sammen. Der er foretaget hurtige lappeløsninger rundt omkring, samtidig med at det har krævet ekstra arbejdstid og skabt store frustrationer, især på grund af studiestart. 

Tilbage til kopimaskinen

I alle ender af Campus er der blevet løbet ekstra stærkt for at få undervisningen til at køre uden Moodle, men det har givet en del udfordringer.

Troels Andreasen, ansvarlig for første kandidatkursus i datalogi, har oplevet problemerne som meget generende: 

»Vi har haft adskillige scripts, databaser, programpakker, slides mm. liggende til download på Moodle, hvor det har været afgørende, at de studerende havde adgang til disse, umiddelbart når de var aktuelle på den enkelte kursusgang. Manglen på adgang var meget forstyrrende for flow’et i undervisningen. Ydermere har min og de studerendes forberedelse flere gange været meget generet af problemer med adgang – særligt søndag den 9/9, hvor Moodle var nede hele dagen, men der kom dog adgang om aftenen. Jeg mener, set i lyset af alle problemerne, at også weekend-support bør opprioriteres,« skriver han i en mail

»Det har været problematisk. Men vi har løst det på bedste beskub, når de ikke kunne komme til deres fag på Moodle«

Ulla Ambrosius Madsen, studieleder på pædagogik og uddannelsesstudier.

På pædagogik har de brugt kædemail og på engelsk kopimaskinen for at finde en løsning.

»Det har været problematisk. Men vi har løst det på bedste beskub, når de ikke kunne komme til deres fag på Moodle. Jeg har for eksempel sendt tekster til en studerende, som så har sendt dem videre til medstuderende,« siger Ulla Ambrosius Madsen, studieleder på pædagogik og uddannelsesstudier. 

Studieleder på Engelsk, Ebbe Klitgård, oplevede særligt problemerne i forbindelse med dimensionskurset Text and Sign

»Vi måtte bruge over en time på at kopiere, sortere og uddele kursusmateriale på papir til øvelser i mandags, første kursusdag. Det gik rigtig godt med kursusgangen, men det var på trods. Og jeg er p.t. fuldstændig udmattet, fordi jeg blev så presset på tid og energi,« siger han.

Mens undervisningspersonalet har ligget vandret har Studenterrådet ikke hørt om voldsomme problemer fra de studerendes side: 

»Det er ikke umiddelbart noget, vi er blevet kontaktet om fra studerende, men det er da træls at Moodle går ned, især lige her under studiestarten,« siger Johan Hedegaard Jørgensen, formand for studenterrådet ved Roskilde Universitet

Opdateringer fra ekstern konsulent

Udfordringerne har været mange, frustrationen tydelig, og kritikken havner hos IT-afdelingen.

»Det kommer som en stor overraskelse for os, at Moodle bryder sammen. Ved semesterstart er systemet altid højt belastet på grund af, at alle skal logge ind, men det plejer ikke at føre til kollaps,« siger IT-souschef på RUC, Mads Sinkjær Kjærgaard. 

Fejlen er opstået på grund af spidsbelastninger, og fordi man har forsøgt at implementere nye funktioner. Moodle er et open source-program, og normalt har IT-afdelingen på RUC selv foretaget forskellige tilføjelser, men på det seneste har de hyret et eksternt konsulentfirma, IT-kartellet, til opgaven med en udvidelse af en funktion, der ville gøre det muligt at have en nyhedsblog med opdateringer og nyheder til hvert enkelt kursus. 

»Det er kodet på en uhensigtsmæssig måde, og det er de nu ved at foretage ændringer på. Og så har systemet ikke kunnet bære spidsbelastningen. Når vi så først er kommet bagud, er det svært at få det rettet op, så vi kan følge med igen,« siger Mads Sinkjær Kjærgaard.

Forbedring af Moodle har medført kollaps 

En del af problemet er, at det kan være svært at teste nye produkter, så de også kan stå prøven i den virkelige verden, hvor flere tusind RUCere logger ind. 

»Jeg er meget optaget af, at vi er up-to-date på IT. Og så vidt jeg ved, er det første gang, Moodle har været udsat for nedbrud«

Peter Lauritzen, universitetsdirektør

»Vi har fået udviklet de her nye funktioner, og dem har vi testet af og rettet undervejs. Vi har prøvet at teste for det, men vi har ikke kunne simulere en så stor belastning, som der kommer, når 10.000 studerende og ansatte logger på,«

 forklarer Mads Sinkjær Kjærgaard. 

Moodles ’breakdown’ har ført til handling i IT-afdelingen, og Mads Sinkjær Kjærgaard kræver massive forbedringer på området. 

Liga-oprykning til IT  

»Vi skal op i en helt ny liga, når det kommer til IT på RUC. Vi skal have et nyt design omkring vores ’server setup’, og det har jeg gjort universitetsdirektør Peter Lauritzen opmærksom på,« siger Mads Sinkjær Kjærgaard. Han peger på markant større server-kapacitet og flere hænder i IT-afdelingen, der kan løfte de mange ekstra opgaver, der er kommet til i de senere år.

Universitetsdirektør Peter Lauritzen er indstillet på, at afdelingen skal have de nødvendige resurser, så lignende situationer ikke opstår igen 

»Jeg er meget optaget af, at vi er up-to-date på IT. Og så vidt jeg ved, er det første gang, Moodle har været udsat for nedbrud. Derfor bad jeg også med det samme (onsdag i sidste uge) om at få en indstilling fra IT-afdelingen til rektoratet med ønsker til nødvendig opgradering, så vi ved, hvad der skal til, og så snart vi får den, tager vi stilling til, hvordan vi skærper indsatsen. Det betyder naturligvis noget, om vi taler om 2 eller 20 millioner, men selvfølgelig skal det fungere,« siger han.

IT-afdelingen arbejder fortsat på højtryk for at løse problemerne og forventer bedring i den nærmeste fremtid. 

»Vi har lagt alle vores kræfter i, så den her kritiske situation kan afværges hurtigst muligt. Vi har folk, der arbejder om aftenen og i weekenderne for at få det op at køre igen. Moodle har kørt fint i dag, og det forventer vi også, at det gør i morgen,« fortæller Mads Sinkjær Kjærgaard.