‘4 Råd til RUC i mørket – styr gennem vinter uden tristhed’ 
https://rucpaper.dk/wp-content/uploads/2019/11/video-1573070105.mp4
video/mp4
https://rucpaper.dk/wp-content/uploads/2019/11/video-1573070105.mp4
video/mp4
07.11.2019

4 Råd til RUC i mørket – styr gennem vinter uden tristhed

A
Aktuelt
07.11.2019
4 min
Trekroner bliver mørkere, som vinteren nærmer sig, og for mange begynder den velkendte vintertristhed – måske endda vinterdepression – at kigge forbi. Der er heldigvis et par ting, du kan gøre for at holde mørket på afstand.

Skrevet af

Niels Overgaard Christensen

Journalist

Det er vinter, og der er mindre solskin over campus. For nogle betyder det varm kakao, pedernødder og flettede julehjerter som supplement til studiet, mens andre skal håndtere en vinterdepressionen sammen med deres deadlines. Derfor kommer vi med en række husråd, tips og tricks til, hvordan du kan forebygge og bekæmpe en tristhed eller en egentlig vinterdepression.

Første råd: Se sollys

Vinterdepression opstår i takt med en mangel på sollys. Derfor er det vigtigt, du får noget lys ind gennem øjnene og helst sollys i løbet af formiddagen.

Så husk, at du skal udenfor mellem en halv- og en hel time hver dag. Gruppemedlemmer og kollegaer kan for eksempel minde hinanden om at gå udenfor en gang imellem, eller opfordre hinanden til at pakke sig godt ind i hue og halstørklæde og tage en kop kaffe i den friske luft.

Vejret har heller ikke den store indflydelse på det, for selv det sollys du får, når det er overskyet, hjælper mod en vinterdepression.

Men hvis det er meget slemt, så kan du også skaffe en lysterapilampe og stille den et sted, du befinder dig ofte. For eksempel kan du tage den med til gruppemøder. Men det er ikke lige så godt som rigtigt sollys, påpeger Ida Hageman, som er lægefaglig direktør i hovedstadens psykiatri.

Hvad er symptomerne på vinterdepression?

Ifølge Ida Hageman oplever folk, der lider af en vinterdepression, en tung træthed i kroppen. Det gør, at sofaen bliver mere og mere indbydende på trods af, at de får sovet mere.

Samtidig med trætheden oplever folk med vinterdepression også en øget appetit for lette kalorier, som for eksempel hvidt brød, pasta og chokolade. Hvilket også er derfor, der er mange, som tager et par kilo på hen over vinteren, som de taber igen om sommeren.

Udover træthed og øget appetit følger der en tristhed med vinterdepressionen. Den tristhed får ting til at se mere uoverskuelige ud, og man får ikke altid nået de mål, man får sat sig samtidig med, at man skærer ned på social kontakt.  

Årsag til vinterdepression

Årsagen til vinterdepression er stadig uklar, men den indebærer de to stoffer Melatonin og Serotonin. Melatonin er et stof, der regulerer vores døgnrytme ved at gøre os trætte, når det er mørkt. Serotonin er et stof, der har indflydelse på vores humør, og som vi producerer mindre af, når det er mørkt.

Besøg lægen

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har en vinterdepression, så gå til lægen. Din læge kan hjælpe dig med at afgøre, om du har en vinterdepression, eller om det er noget helt andet, du lider af.  Hvis du har en vinterdepression, kan din læge hjælpe dig med få det behandlet. Det kan være gennem lysterapi, kognitiv terapi, eller i yderste tilfælde gennem medicin.

Andet råd: Hold rytmen

Lad være med at give efter for trætheden uanset hvor indbydende, sofaen ser ud. Hvis du holder dig selv beskæftiget, bevæger kroppen og bevarer din normale døgnrytme, så nedsætter du trætheden og tristheden, forklarer lektor Emerita Bodil Maria Pedersen (cand.psyk) fra Institut for Mennesker og Teknologi (IMT) på Roskilde Universitet. Det kan du gøre ved at stå op og gå i seng på samme tidspunkt hver dag eller ved at tage gruppediskussioner, mens I går rundt om søen.

Tredje råd: Snak med dine venner

Når tristheden slår til, kan det være en god idé at tale med dine venner og vende de negative tanker, der kommer snigende.  Samtidig giver det også din gruppe og kolleger en forståelse for, hvorfor du føler dig nede, forklarer lektor Emerita Bodil Maria Pedersen og uddyber:

»Hvis du har noget, som hæmmer dig i din livsudfoldelse, så kan det være en stor lettelse at sige det til andre, for så ved de, hvordan du har det, og så føler du ikke, du skal skjule noget.«

Så hvis du føler dig nede, kan du for eksempel aftale en gåtur med en kammerat, hvor I får snakket om det.

Fjerde råd: Pas på dig selv

Tag varmt tøj på og spis fisk er to gode husråd.   

Kulde påvirker også humøret og har en indvirkning på vinterdepressionen, der er dog ikke en tydelig forklaring på, hvordan kulden påvirker det. Så tag noget varmt tøj på, ifølge DMI bliver det ikke varmere end 10 grader det næste stykke tid.

Det er en god idé at spise fisk, fordi det indeholder fiskeolie, som kan afhjælpe depression i nogle tilfælde. Selvom det ikke er sikkert, det forebygger vinterdepression, så er det stadig meget sundt.

Kilder: Ida Hageman, Bodil Maria Pedersen, Netdoktor.dk og Videnskab.dk