‘Studerende skriver dagbog fra karantæne-land’ 
Artikel l 19.03.2020

Studerende skriver dagbog fra karantæne-land

C
Campus
Artikel l 19.03.2020
3 min
Foto: Line Høvik Søby
Det er en udfordring at være studerende i disse corona-tider, når man er afskåret fra læsesale, forelæsninger og vejledermøder – særligt, når man er sådan en, som der ikke kan fokusere derhjemme.

Skrevet af

Line Høvik Søby

Skribent

Den 11. marts var jeg på vej hjem fra gruppemøde i Roskilde. Jeg står af bussen ved Morbærhaven i Albertslund lidt over 19:00. Jeg handler ind, kommer hjem, laver aftensmad, og klokken 20:38 melder regeringen ud, at Danmark er gået i undtagelsestilstand. Gudskelov fik jeg købt toiletpapir.

I løbet af aftenen den 11. marts tikkede beskederne ind fra mine medstuderende på Facebook, Snapchat og SMS. Facebookgrupperne for både mit eget stamhold og mine ruslinges gik amok i screenshots fra regeringens pressemøde og mails fra RUC. Jeg satte min telefon på lydløs og lagde den til side – der ville alligevel ikke komme nogle brugbare informationer ind før tidligst torsdag.

»Det er nemt at sige, at jeg bare skal ”tage mig sammen”, og måske skal jeg, men hvor er det da bare svært at læse op på EU's handelsaftalers historie og indre mekanismer, når min seng er lige ved siden af mit spisebord.«

I dagene efter den 11. marts erfarede jeg, at jeg nu skulle læse hjemme i to uger og lære via fjernundervisning. Det passer mig egentligt fint, for jeg er ikke den mest fremmødende studerende alligevel; jeg læser mit pensum og kommer til de fleste forelæsninger. Der er dog tre ting, der irriterer mig ved fjernundervisningsordningen:
1) Vi kan ikke afholde vejledermøder ansigt-til-ansigt
2) Læsesalene er lukkede og,
3) Det er ikke alle forelæsere, der er lige skarpe på at sætte fjernundervisning op.

Det sidste kom blandt andet til udtryk ved min forelæsning i Kvantitativ Metode i fredags – eller rettere: Den forelæsning, der skulle have fundet sted i fredags. Da fjernundervisningen ikke var sat op endnu, kunne os på BK8: Kvantitativ Metode nyde en ”forelæsning” i form af et slideshow med lydfiler mandag. I stedet for workshops efter forelæsning får vi live-sessions med undervisere. Det er alt sammen meget fint for dem, hvis computer kan bruge SPSS (program til at behandle kvantitative data, red.). Jeg står dog med det problem, at hverken jeg eller IT har kunnet fikse mit SPSS endnu – hvorfor jeg er afhængig af mine medstuderendes selskab i forbindelse med workshops i Kvantitativ Metode. Så jeg får ekstra travlt, når RUC åbner igen.

Når jeg læser, gør jeg det som regel på biblioteket eller i Studenterhuset, fordi der er gratis kaffe for os frivillige bartendere i RUCbar, og fordi jeg er komplet ude af stand til at fokusere på læsning hjemme i min lejlighed. Det er nemt at sige, at jeg bare skal ”tage mig sammen”, og måske skal jeg, men hvor er det da bare svært at læse op på EU’s handelsaftalers historie og indre mekanismer, når min seng er lige ved siden af mit spisebord.

»Jeg savner mine medstuderende. Jeg savner at kunne studere ordentligt.«

Karantænen er dog ikke kun skidt. Jeg har netop indspillet og udgivet en demo, så jeg har haft rigeligt tid til at sende den rundt til spillesteder og bookers. Nu har jeg også tid til at skrive mere musik. Jeg har også haft tid til at løbe min første løbetur i fire måneder; jeg havde ikke rigtigt lyst, men heller ikke nogen undskyldning for at lade være. Hvem skulle tro, at COVID-19 kunne bidrage til at fremme min sundhed og kreativitet?

Til trods for disse små solstråler i mørket, savner jeg at komme ud af min lille lejlighed. Jeg savner mine medstuderende. Jeg savner at kunne studere ordentligt. Jeg håber, at regeringen ophæver undtagelsestilstanden for universiteterne den 1. april, men nu må vi se, for det lader indtil videre ikke til, at COVID-19 er på tilbagetog lige foreløbigt.