‘Q&A med manden bag elitefodbolden: »Problemløsninger sættes sammen af flere fagligheder«’ 
Interview l 14.05.2020

Q&A med manden bag elitefodbolden: »Problemløsninger sættes sammen af flere fagligheder«

A
Aktuelt
Interview l 14.05.2020
5 min
Foto: Dejan Obretkovic
Claus Thomsen har i øjeblikket rivende travlt. Han er nemlig direktør i Divisionsforeningen, som varetager den professionelle herrefodbold i Danmark, og de har lige fået grønt lys til at åbne op igen. Før coronakrisen meldte sin ankomst, havde RUC Paper taget en snak med ham om, hvordan det var at gå på RUC, og hvad han har kunnet tage med sig derfra.

Skrevet af

Katrine Juel Friis

Journalist

Hvad går du og laver professionelt?

»Jeg er direktør for Divisionsforeningen, som varetager Herre-DM i Danmark. Den består af de tre rækker, 3F-SUPERLIGA, NordicBet Liga og 2. Division. Så det vil altså i hovedtræk sige, at vi står for herreelitefodbold i Danmark.«

Hvilke opgaver varetager Divisionsforeningen i korte træk?

»Det er en bred palet af opgaver. Som hovedregel varetager vi turneringsdrift og -planlægning, som for eksempel licensaftaler, medieaftaler og regelsættene omkring fodbold. Så er vi også en arbejdsgiverforening, hvor vi varetager fodboldklubbernes interesser. Derudover fokuserer vi også meget på udviklingsprojekter, både udvikling af sporten som elitetalentudvikling, men også det kommercielle. Som direktør er jeg over dem alle, men ud fra min baggrund, så er jeg meget i forretningsudviklingsområdet.«   

Hvad læste du?

»Jeg læste først en samfundsvidenskabelig basisuddannelse og dernæst Geografi samt Politik og Forvaltning. Jeg var også et halvt år på udveksling på Durham University i England, hvor jeg læste geografi. Det var jeg sindssygt glad for!«

Føler du, at du kan overføre nogle af de kompetencer, du har fået med fra RUC, til dit arbejde?

»Før jeg var direktør for Divisionsforeningen arbejdede jeg i mange år med management consulting, og management consulting minder lidt om at gå på RUC fordi det, du laver, er, at du løser projekter for folk. Men den måde, jeg på RUC læste geografi og forvaltning på, var rigtigt meget tonet mod regional- og erhvervsudvikling, hvilket jeg i øvrigt syntes var en god ting, da jeg så havde mulighed for at tone begge mine fag i samme retning. Derfor bruger jeg rigtig meget den faglighed i mit virke, men derudover har jeg også taget RUC’s projektdrevne undervisning til mig. Her lærte jeg især at kunne være i stand til at indoptage mange forskellige typer redskaber i de løsninger, jeg lavede. Og det er også helt utroligt vigtigt, at jeg kan det, i den position, jeg sidder i nu. Hele min erhvervskarriere har gået på at udvikle og håndtere projekter i den ene eller anden form, så derfor har RUC for mig været rigtigt god.

Derudover er der jo også kompetencen i at kunne befinde sig en gruppedynamisk verden. Det har virkelig haft stor værdi for min karriere dels at kunne fremme en gruppes arbejde og dels at kunne indse, at det var okay, når man ikke var enig i en gruppe.«

Geografi på RUC

Geografi som bachelorfag skal læses med et andet fag på RUC, men på selve faget lærer du om de materielle, kulturelle og sociale aspekter af steder. Du får teorier og metoder inden for et tværfagligt felt af naturvidenskab, samfundsvidenskab og kulturvidenskab. Senere på uddannelsen kan du selv specialisere dig i samfundsgeografi, kulturgeografi eller naturgeografi.

Kilde: RUC

Tidligere RUC'er Claus Thomsen spiller i dag bolden op som direktør for Divisionsforeningen. Foto: Dejan Obretkovic.

»Det er virkelig vigtigt at kunne lære at bruge andres fagligheder og at kunne kombinere ens egen faglighed med andres. Det er tværfaglighed med stort t, og det vil jeg mene har en virkelig stor værdi at kunne, uanset om du vælger en et- eller tofags-uddannelse.«

Hvorfor valgte du kombinationen Geografi og Forvaltning?

»Jeg valgte Geografi, fordi jeg kunne specialisere mig inden for erhvervsudvikling, og så skulle jeg finde noget, der passede til, og det var på det tidspunkt Forvaltning. Derudover er tværfaglighed også rigtig vigtigt, og det lærte jeg med denne kombination. Det at man er i stand til at se, hvordan andres faglighed kan løse et problem i ens egen sammenhæng, har virkelig haft stor værdi for mig. Jeg har taget med mig, at problemløsninger sættes sammen af flere fagligheder og kommer sjældent ud af bare en.«

Kan du give et eksempel, hvor tværfaglighed har været vigtigt i dit arbejde?

»Jeg har rigtigt mange specialister siddende, og hvis de generelt ikke kan forstå hinanden og ikke kan sætte hinandens fagligheder ind i deres egen faglighed, så har vi et enormt problem. Rent ledelsesmæssigt så er det vigtigt at kunne skabe et miljø, hvor jeg dels ikke afviser nogen med det samme, og hvor jeg ved, at mine medarbejdere kan orientere sig i, hvordan andre specialiseringer kan føde sig ind i deres. Når man for eksempel laver kampoptakter, så foregår det både manuelt og automatisk, men der er nogle, som skal lave automatiseringsprogrammerne, og hvis ikke man er i stand til at tage andres input til det, så kan kampprogrammerne komme til at se visuelt mærkelige ud.«

Hvilke gode minder har du fra RUC?

»Ja, jeg var rigtigt glad for at gå der. Jeg havde det rigtig godt med mine medstuderende, og langt de fleste af dem ser jeg stadig den dag i dag. Jeg synes, at der var et godt studiemiljø, og jeg kunne godt lide, at man kunne tilrettelægge sin uddannelse.«

Hvad vil du fortælle den Claus, der stod på RUC for første gang i 1985?

»Jeg ville sige til ham, at han bare skal give den gas, men han skal tænke mere over de redskaber han tager med sig på vejen. Og så ville jeg sige til ham, at det er godt at komme ud og se, at verden kan fungere på andre måder end den, du har lært på RUC, hvilket jo lidt går i flæng med tværfaglighed.«

Har du så nogle gode råd til nuværende studerende?

»Det er virkelig vigtigt at kunne lære at bruge andres fagligheder og at kunne kombinere ens egen faglighed med andres. Det er tværfaglighed med stort t, og det vil jeg mene har en virkelig stor værdi at kunne, uanset om du vælger en et- eller tofags-uddannelse.«

Og til sidst, hvad er succes for dig?

»Når ting lykkes, når jeg får løst problemer, når jeg får lavet noget udvikling, der skubber tingene fremad der, hvor jeg er, så syntes jeg, det er en succes. Men det er ikke så meget den individuelle succes, jeg går efter, det er mere helheden af succes i en gruppe. Det er vigtigt for mig, at man finder den bedste mulige løsning på et problem.«