‘Debatindlæg: Har du husket at sige tak til administrationen?’ 
Debatindlæg l 28.05.2020

Debatindlæg: Har du husket at sige tak til administrationen?

C
Coronakrisen
Debatindlæg l 28.05.2020
4 min
Troels Kure i hjemmekontoret. Privatfoto
Coronakrisen har stor indflydelse på hverdagen for alle ansatte og studerende på RUC. RUC Paper bringer her et debatindlæg af TAP'er og tillidsrepræsentant Troels Kure, som belyser det pres, som nedlukningen af RUC betyder for de hårdtarbejdende administrative medarbejdere.

Skrevet af

Troels Kure

Uddannelseskoordinator på IMT / Tillidsrepræsentant for AC TAP.

Sagde man ”Corona” for fire måneder siden, ville de fleste nok tænke på den mexicanske øl. Jeg ville i hvert fald. Sådan er det ikke længere, og sådan bliver det nok aldrig nogensinde igen. Selvom vi forhåbentlig ”snart” vender tilbage til en normal hverdag, så bliver tingene nok aldrig helt som før.

Det er på mange måder en særlig og svær tid, vi er i. Konsekvenserne af Coronaudbruddet har allerede været store verden over – såvel sundhedsmæssigt som økonomisk. Zoomer vi ind på universitetsverdenen, er der også konsekvenser, og nogle af disse har RUC Paper allerede belyst. Studerende er pressede – fagligt som socialt; ph.d.-studerende har svært ved at nå tidsrammer, og noget af forskningen er for en stund gået i stå. Nogle studerende har været pressede til at søge om udsættelser og orlov; andre havde glædet sig til et udvekslingsophold eller til at fejre sin dimittering med hele familien. Min kæreste havde glædet sig til at afgive lægeløfte i KU’s gamle bygninger og efterfølgende fejre uddannelsens afslutning med sin familie fra USA. Som så meget andet er det nu også aflyst.

RUC Campus har efterhånden været lukket i mere end to måneder. Med tyk understregning af Campus, for RUC – som universitet – har langt fra været lukket. På blot få dage omlagde RUC al sin administration, drift, undervisning osv. til at være digitalt drevet. Administrativt og videnskabeligt personale flyttede arbejdspladsen hjem til sig selv. Arbejdsopgaver, arbejdsmæssige udfordringer og kolleger er pludselig blevet en del af ens eget hjem. Strygebrættet er blevet det nye hæve/sænkebord og bilen, kælderen eller loftrummet er blevet tilflugtssted for samtaler, der har krævet fuldstændig ro. Meget tyder på, at vi først er tilbage på RUC engang efter sommerferien – alt imens må vi fra sidelinjen se på, at Fields, caféer og restauranter snart åbner. Sådan er det nu engang.

Overalt ”på” RUC arbejdes der i døgndrift, og når jeg synes, at det er vigtigt at få dette frem, så er det fordi, jeg både som administrativ medarbejder og TR mærker et stigende pres fra omgivelserne.

Både som administrativ medarbejder og tillidsrepræsentant (TR) for det administrative akademiske personale (AC) kan jeg fuldstændigt aflive enhver myte om, at der har været det mindste ”Corona-ferie” på RUC. Tværtimod har arbejdspresset i flere enheder aldrig været større, end det er i øjeblikket. Det ser man ikke altid som videnskabelig medarbejder eller studerende, og det forstår jeg godt, for øjnene og fokus hviler andre steder. Derfor vil jeg gerne bede dig om at kigge ned i det administrative maskinrum, bare for en stund:

Studieadministrativt personale er fra den ene dag til den anden blevet selvskrevne Microsoft Teams-eksperter – uden nogen form for forudsætninger, men heldigvis hjulpet godt af RUC Digital og digitale læringskonsulenter. Kommunikationsafdelingen har i døgndrift arbejdet på at opdatere studerende og ansatte om situationen. Uddannelsesmedarbejdere og uddannelsesjurister har konsulteret studienævn og uddannelser i, hvordan eksamener kan omlægges, og hvordan faglige læringsmål stadigvæk kan nås til trods for den nye online undervisning. Eksamensadministration har arbejdet med dobbelt planlægning, så RUC hele tiden har været klar til både at håndtere eksamensafvikling online og fysisk. HR-afdelingen har løbende arbejdet med at omsætte retningslinjer og regler til RUC’s medarbejdere.

Ovenstående er blot eksempler. Overalt ”på” RUC arbejdes der i døgndrift, og når jeg synes, at det er vigtigt at få dette frem, så er det fordi, jeg både som administrativ medarbejder og TR mærker et stigende pres fra omgivelserne. En indledningsvist mere eller mindre total forståelse for situationen begynder nu så småt at spidse til. Måske fordi man kan se, at det omkringliggende samfund begynder at åbne, og måske fordi flere måneders isolation nu begynder at sætte sine spor. Bare husk på, at det ikke er administrationens skyld. Jeg og mine kolleger gør alt – alt – hvad vi kan, for at I som studerende og videnskabeligt personale kan få de bedste vilkår og betingelser som overhovedet muligt i den her underlige kontekst. De rammer og betingelser, vi arbejder under, er ikke fastsat af RUC, men af myndighederne.

I skal ikke have ondt af os. Vi elsker vores arbejde. Blot håber jeg på fornyet forståelse – vi gør, hvad vi kan, og har ingen manualer at navigere efter. Skinnerne bliver lagt, mens toget kører. Vi ved ikke, om det, vi har brugt vores arbejdsdag på i dag, forkastes i morgen, fordi retningslinjerne er nye eller opdateres. Samtidig må vi acceptere, at selvom omverdenen begynder at åbne, så ser vi sandsynligvis først vores kolleger, kontorstol og hæve/sænkebord engang efter sommerferien. Det gør ondt, og det kan mærkes – både fysisk og psykisk.

Så kære studerende og videnskabelige kollega: Næste gang du taler med din studiesekretær, eksamensplanlægger, studievejleder, IT-supporter, studiemiljøkoordinator, jurist eller hvilken som helst administrativ medarbejder eller leder: Giv dem en tak og et virtuelt skulderklap. Det varmer langt mere, end du tror.

På vegne af AC-TAP tillidsrepræsentanterne

Troels Kure,

Uddannelseskoordinator på IMT og en af fire tillidsrepræsentanter for AC TAP.