‘Ny bro står klar ved årsskiftet’ 
14.06.2021

Ny bro står klar ved årsskiftet

A
Aktuelt
14.06.2021
4 min
Line Høvik Søby
Studerende og ansatte på RUC må vente lidt endnu, før de kan krydse broen over Trekroner Allé igen. Roskilde Kommune besluttede i onsdags hvem, der skal bygge den nye bro, og de forventer, at den først står færdig mellem sent i efteråret og nytår.

Skrevet af

Line Høvik Søby

Skribent

Broen over Trekroner Allé, der bærer de studerende og ansatte sikkert fra stationen til RUC, har manglet i snart syv måneder, og nu, hvor universiteterne åbner fuldt op igen efter sommer, kommer mange til at mærke broens fravær. Og dette fravær må de vænne sig til indtil slutningen af året, siger formand for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune, Jens Børsting (S):

»Vi regner også med, at broen står færdig senest engang i det sene efterår, og det er da også det, tilbudsgiverne har stillet os i udsigt. Det var jo også et af målene, at vi skulle have en ny bro senest ét år efter, lastbilen kørte ind i den gamle,« siger Jens Børsting (S).

Håndteringen af processen omkring den nye bro møder også tilfredshed fra universitetsledelsen, der fra starten var forberedt på, at der går et stykke tid, før en ny bro kommer til.

»Da kranen desværre kørte ind i broen, fik vi at vide fra Roskilde Kommune, at der ville komme en ny i slutningen af 2021. Det er jo sort uheld, men ikke noget, man kan være herre over,« siger universitetsdirektør Peter Lauritzen, som har stor tillid til Roskilde Kommunes håndtering af forhandlingerne med byggefirmaerne.

»Jeg er sikker på, at Roskilde Kommune gør alt, hvad de kan for, at broen bygges så hurtigt som muligt,« siger Peter Lauritzen.

 

Hård konkurrence om, hvem der skal bygge broen

Og Roskilde Kommune har skyndt sig med at få den nye bro. Derfor satte de byggeriet i udbud blandt firmaer, der tilbyder totalentreprise, og hvor firmaet med den bedste løsning udvælges. Nu har Roskilde Kommune udvalgt én af de fire, der bød ind, og byggeriet af broen kan begynde.

»I går, den 9. juni, besluttede Plan- og Teknikudvalget samt Økonomiudvalget at vælge ét af de fire tilbud, vi har fået på den nye bro. Vi valgte at sende byggeriet i udbud, fordi det gerne skulle gå hurtigt med at få en ny bro,« fortæller Jens Børsting (S) og forklarer, at beslutningen er så ny, at han endnu ikke kan offentliggøre hvem, der skal bygge broen:

»Jeg kan endnu ikke sige hvem, der har fået tilbuddet om at bygge den nye bro, fordi hverken det selskab, vi har valgt, eller de andre, der blev overvejet, er blevet informeret om afgørelsen endnu.«

Byggeriet blev den 13. april på et møde i Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune tildelt et budget på 11,5 millioner kroner, der skulle dække alle udgifter i forbindelse med byggeriet,. Jens Børsting (S) oplyser, at dette beløb senere er ændret til 9 millioner kroner; et budget, som det firma, der skal bygge broen, godt kan holde sig inden for ifølge Jens Børsting (S).

»For et stykke tid siden vedtog Byrådet et budget på 9 millioner kroner til den nye bro, og vi kommer til at holde os inden for det budget med det tilbud, vi har valgt,” siger Jens Børsting.

Forsikringssagen mod vognfirmaet, hvis lastbil kørte ind i broen, er ikke afsluttet endnu. Jens Børsting (S) forventer ikke, at det fulde beløb for skaderne dækkes; men håber, at Roskilde Kommune alligevel får dækkes størstedelen af udgifterne.

»Vi har desværre endnu ikke fået nogen endelig afgørelse på forhandlingerne med forsikringsselskabet. Deres argumenter går på, at de ikke skal betale fuld erstatning, fordi broen var gammel – lidt ligesom med en bil, hvor man ikke betaler lige så meget i erstatning, hvis bilen er meget gammel. Men der vil snart være en afslutning på disse forhandlinger,« siger Jens Børsting (S).

En manglende bro kan påvirke rusvejledningen

Katrine Danielsen fra Amager læser Erhvervsøkonomi på 4. semester, og hun håbede, at broen ville stå færdig til sommer, fordi hun skal være rusvejleder for de nye studerende. Det er nemlig en tradition i rusvejledningen, at man følges med sine ’ruslinge’ ned til RUC via broen. Derfor skuffer det hende, at broen ikke når at stå færdig til studiestart.

»Det er da for dårligt, at det skal tage så lang tid. Det bliver et kæmpe rod at skulle lede alle de nye studerende gennem Trekroner udenom broen uden at genere alle andre, der bor i byen,« siger Katrine Danielsen.

Peter Lauritzen har dog tillid til, at rusvejlederne kan finde løsninger, der ikke involverer turen over broen, og kan implementere nogle af de samme ting på vejen via rundkørslen mod Kvadratroden.

»Man må forsøge at kompensere for broen, så godt man kan, i rusvejledningen. De nye studerende kan godt lære at finde vej ned gennem rundkørslen, selvom det selvfølgeligt er upraktisk og ærgerligt for de traditionelle arrangementer, man har fra broen mod RUC i rusvejledningen,« siger Peter Lauritzen.

Et spørgsmål om sikkerhed

Vejen mod RUC via rundkørslen er cirka 200 meter længere end turen over broen, og hvor dette ikke lyder af meget, er det alligevel for langt for nogle, og meget besværligt for dem, der bor ved kollegierne lige ved broen. Derfor vælger nogle at tage turen ned ad bakken, hvor broen plejede at være. Dette tror Katrine Danielsen kun bliver værre jo længere tid, der går, før broen kommer igen.

»Det gør jo, at man er lidt mere tilbøjelig til at gå over vejen, hvor broen plejede at være, og det kan været rigtigt farligt, fordi bakken er så stejl, og der kører mange biler og lastvogne forbi. Jeg tror at jo længere tid, der går, før broen kommer, jo flere vil begynde at tage løsningen med at hoppe over vejen,« siger Katrine Danielsen.

Selvom det er besværligt for dem, der bor på kollegierne ved søen, og de studerende og ansatte på RUC, er det desværre uundgåeligt, når der stadigvæk går et halvt år, før en ny bro står færdig – i hvert fald hvis man spørger Peter Lauritzen.

»Det er jo rigtigt upraktisk og meget ærgerligt; men ikke noget, man kan gøre noget ved. Desuden kan både de studerende og ansatte nok godt gå de 200 meter længere og træde ind gennem Kvadratroden i stedet for ved søen,« siger Peter Lauritzen.