‘Trekroner-bro er først færdig til foråret. Imens kæmper borgere og studerende med trafikkaos’ 
03.02.2022

Trekroner-bro er først færdig til foråret. Imens kæmper borgere og studerende med trafikkaos

A
Aktuelt
03.02.2022
5 min
Trods klare aftaler og høje ambitioner kommer den nye bro ved Trekroner ikke til at stå klar ved semesterstart. Det har resulteret i trafikkaos, frustration i kommunen og bøder til entreprenøren.

Skrevet af

Asger Skovdal Jepsen

Journalist og politisk redaktør

Lidt over 13 måneder.

Så længe har Trekroner måtte undvære den bro over Trekroner Allé, der forbinder byens centrum med campus på RUC, efter den i december 2020 styrtede sammen, da en lastbil med kran kørte ind i den.

Oprindeligt skulle den nye bro være færdigbygget og stå klar ved udgangen af 2021. Men det tyder på, at de mange studerende og ansatte på RUC, der forud for kollapset krydsede broen på vej til undervisning og projekter, må væbne sig med tålmodighed endnu en gang.

Ifølge en pressemeddelelse fra Roskilde Kommune kommer broen nemlig først til at stå færdig tidligst ved slutningen af april. Dermed er den oprindelige plan udskudt med fire måneder. En udskydelse, der vækker frustration i kommunen.

»Det er selvfølgelig irriterende, at planen for broen er blevet udskudt, når nu det har varet så lang tid, og der lå en klar aftale for, hvornår den skulle være færdig,« siger Ivan Hyllested, vejchef i Roskilde Kommune.

Entreprenør får dagbøder

Det var anlægsselskabet MT Højgaard, der i sin tid vandt hasteudbuddet om byggeriet af den nye bro og dermed blev hovedentreprenør. Ifølge deres tegninger og planer skal broen blive et vartegn for Trekroner, som sætter et markant aftryk på både byen og universitetet.

Men MT Højgaard har ikke kunnet overholde planen, og nu er planen for den endelige bro altså udskudt til slut-april – måske endda til starten af maj, oplyser Ivan Hyllested.

Forklaringen fra MT Højgaard er, siger Ivan Hyllested, at de stødte på fjernvarmeledninger under det fundament, hvorpå broen skulle bygges, og som selskabet ikke kunne bygge udenom, hvilket derfor forårsagede forsinkelsen. Men den forklaring giver Roskilde Kommunes vejchef ikke meget for.

»MT Højgaard har haft tegningerne og al udbudsmateriale, der lå forud for byggeriet, og de har været bekendt med grunden i al den tid. Så det er en fejl og en udskydelse, der hænger på entreprenøren,« siger Ivan Hyllested.

Forsinkelsen har fået Roskilde Kommune til at udstikke dagbøder til MT Højgaard for hver dag, der går op til den endelige aflevering af broen. Såfremt planen holder, og broen er bygget færdig omkring slutningen af april, vil det samlede beløb på dagbøderne lyde på en halv million kroner, oplyser Ivan Hyllested til RUC Paper.

Claus Larsen (S), formand for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune, er ligeledes ærgerlig over, at den oprindelige plan ikke holdt stik, og at både studerende og borgere i Trekroner må vente. Det er hans forventning, at broen vil stå færdig til den nye aftalte tid, og at den vil komme studerende og borgere til gavn.

»Ellers har en vi en entreprenør med et forklaringsproblem,« siger Claus Larsen.

Forårsager trafikkaos

Peter Lauritzen, universitetsdirektør for RUC, er også meget skuffet over de udskudte planer.

»Vi er selvfølgelig rigtig ærgerlige over det, for broen er en vigtig færdselsåre til RUC for de gående,« siger Peter Lauritzen og understreger, at processen er ude af RUCs hænder.

Peter Lauritzen mener dog ikke, at den manglende bro vil få betydning for semesterstart og introduktionen til nye RUC-studerende, som han tidligere har udtalt til RUC Paper. De studerende skal nok indpasse sig den længere tur til campus og alligevel komme det nye semester godt i møde, siger han.

I stedet er han mere bekymret over de problemer med trafikken ved Trekroner Allé, der kan opstå, når folk må gå over vejen for at komme til universitetet. I en mail sendt til de ansatte på RUC opfordrer universitetsdirektøren til, at man passer på hinanden og andre i trafikken, når man krydser vejen. Det indebærer blandt andet, at man udviser hensyn til bilisterne ved ind imellem at stoppe op og lade dem passere ind imellem, skriver han i mailen.

»Vi vil helst gerne undgå, at der opstår konflikter i trafikken mellem bilister og fodgængere. Derfor sender vi denne mail, hvor vi opfordrer studerende og ansatte til at vise hensyn,« siger Peter Lauritzen til RUC Paper.

Roskilde Kommune er allerede i gang med at aflaste nogle af problemerne i trafikken ved blandt andet at ensrette biltrafikken på vejen og lægge signalanlæg ved rundkørslen, oplyser Ivan Hyllested. Men det er svært; der er ikke mange muligheder for at aflaste trafikken ved Trekroner Allé, da den er så snæver, og fordi så mange benytter den.

»Så det kommer til at give problemer et stykke tid endnu. Men vi håber, at de indsatser, vi har iværksat, kan hjælpe til at løse nogle af problemerne ved vejen,« siger Ivan Hyllested.

MT Højgaard om forsinkelse: Vi er ikke ansvarlige

MT Højgaard forventer, at den nuværende plan holder, og at den nye bro vil stå færdig i slutningen af april, siger selskabet til RUC Paper.

De har dog ingen yderligere kommentarer til den kritik af processen, som Ivan Hyllested og Claus Larsen rejser mod dem. De henviser i stedet til en mail fra Mads Peter Olesen, strategi- og forretningsudviklingschef i MT Højgaard, sendt til mediet Licitationen – Byggeriets Dagblad den 17. december 2021.

»I MT Højgaard Danmark er vi ikke enige i, at vi er ansvarlige for forsinkelserne,« skriver Mads Peter Olesen til mediet.

MT Højgaard vil heller ikke kommentere, hvorvidt selskabet agter at betale dagbøderne fra Roskilde Kommune.

Tidslinje over Trekroner-broen:

Tirsdag d. 15. december 2020 styrtede gangbroen over Trekroner Allé sammen, da en lastbil kørte ind i den. Broen blev skadet i en sådan grad, at den ikke kunne repareres i sin nuværende stand.

Kort tid efter besluttede Roskilde Kommune derfor at sende bygningen af en ny bro i hasteudbud. Et udbud, som byggevirksomheden MT Højgaard vandt 9. juni 2021. Budgettet til den nye bro lå på omkring ni millioner kroner, og efter planen skulle broen stå færdig ved nytår 2021.

I september 2021 bad MT Højgaard dog om udsættelse af planerne, hvilket Roskilde Kommune ikke ville acceptere. Kommunen varslede derfor dagbøder mod byggevirksomheden, der 10. december 2021 kom med en ny afleveringsdag for broen.

Nu er planen udskudt til et tidspunkt omkring slutningen af april til starten af maj 2022. Imens er MT Højgaard blevet pålagt dagbøder af kommunen for forsinkelsen.

Kilder: Roskilde Kommune, RUC Paper, Sjællandske Medier, TV2 Lorry